کد مطلب:75512 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:292

داشتن تجربیات تاریخی از ضروریات رهبری است











قابل دقت است كه وقتی حضرت امیر علیه السلام به خلافت می رسند، در اولین خطبه سخن از تجربیات تاریخی خود می گویند. تجربیاتی كه در كنار تقوا هدایت و رهبری ایشان را برای رسیدن به صراط مستقیم الهی حتمی می سازد. ایشان آن سخن را اینطور آغاز می نمایند:

«شخصیت من در گور و مرهون سخنم باد و من به آن زعامت دارم. آگاه باشید، كسیكه تجربیات گذشته را در پیش روی دارد و عبرتها برای او واضح و روشن است. تقوا او را از فروافتادن در شبهات (راههای مشكوك و مردد كننده) حفظ خواهد كرد»[1].

در سخن دیگری كه قبلا آمد می فرمایند:

«بترسید از سختیها و بلاها و تجربیات مشكلی كه بر امتهای قبل به دلیل اعمال سوء و افعال مذموم بر آنها وارد شد. پس اعمال خیر و شر آنان را در نظر بگیرید و بر حذر باشید كه مثل آنان نشوید...»[2].

از این سخنان می توان یافت كه از نظر آن حضرت:

اولا: از تقوا به تنهائی كاری ساخته نیست و نداشتن تجربیات موجب سقوط در شبهات خواهد شد.

در آن گفتار ایشان بطور كنایه صحیح بودن رهبری خود را مستند به وجود تقوا و داشتن تجربیات و بصیرت تاریخی (علاوه بر مشخصات دیگر اسلامی كه ضرورت رهبری است) دانسته اند.

در سخن دوم: دانستن تجربیات تاریخی را بر همه اعم از امام یا امت

[صفحه 78]

لازم شمرده اند. فلذا می توان نتیجه گرفت كه شرط نجات یك جامعه برای فرونیافتادن در راههای مشكوك و شبهه آور، داشتن تجربیات تاریخی در كنار تقوا می باشد.


صفحه 78.








    1. «ذمتی بما اقول رهینه و انابه رعیم، ان من صرحت له العبر عما بین یدیه من المثلات حجزته التقوی عن تقحم الشبهات» (از خطبه ی 16).
    2. و احذروا ما نزل بالامم قبلكم من المثلات بسوء الافعال و ذمیم الاعمال، فتذكروا فی الخیر و الشر احوالهم و احذروا ان تكونوا امثالهم» (از خطبه ی 234).